Vol. 3 No. 1 (2025): Revista de Investigación Educativa, Intervención Pedagógica y Docencia
Artículos

Keys to thinking about the current crisis of the University Autonomous of Nayarit

Carlos Rafael Rea Rodríguez
Universidad Autónoma de Nayarit
Regina Ascencio Ibáñez
Universidad Autónoma de Nayarit

Published 2025-01-15 — Updated on 2025-02-13

Versions

Keywords

  • Autonomous University of Nayarit;,
  • crisis;,
  • corporatism;,
  • political subjectivity

How to Cite

Keys to thinking about the current crisis of the University Autonomous of Nayarit. (2025). Revista De Investigación Educativa, Intervención Pedagógica Y Docencia, 3(1), 37-57. https://doi.org/10.71770/f9w4rk81 (Original work published 2025)

Abstract

In this paper, we analyze the emergence and history of the Autonomous University of Nayarit in order to situate the crisis that the institution has been openly going through since 2014. That year, the inability of the rector's administration to cover the payments of salaries and end-of-year benefits became evident a situation that has been repeated, in an increasingly critical way, until 2023. We propose that, in order to understand the causes, nature, depth and consequences of the current crisis of the UAN, we need to go back in time by bringing into play the relationship of the university with its economic, political and socio-cultural environment. We argue that understanding the historical context in which the University of Nayarit emerged and the purposes for which it was created, it will allow us to understand the course of its history and to situate in it the critical period it is currently experiencing. In this work, we use a historical-political perspective in which structural aspects of the international, national and national environment are articulated, with the dimension of culture and political subjectivity in the university community of the UAN. To guide us, we turn to theoretical elements proposed by Collins, Santos, Modonesi and Giraldo. We resorted to a review of historical bibliography and official documents. We make use of an intense participant observation developed during the experience of those who write as university professors attached to the UAN, as well as episodes of political participation within it, of which we were part.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Chumacero, A. (2012). Situación y perspectivas de la Economía en Nayarit (Hacia un programa integral para el desarrollo de sus capacidades productivas). En B. Karla, J. Madera, L. Pacheco, Nayarit: Economía y Sociedad (pps. 15-38). Tepic, Nayarit, México: Universidad Autónoma de Nayarit. http://dspace.uan.mx:8080/bitstream/123456789/1878/1/NAYARIT%20ECONOMIA%2
  2. 0Y%20SOCIEDAD.pdf
  3. Collins, R. (1996). Cuatro tradiciones sociológicas. México: U.A.M. Gaceta Universidad Autónoma de Nayarit. (15 de Diciembre de 2006).
  4. https://www.uan.edu.mx/d/a/sr/2016/creacion_unidades_academicas/3_Acuerdo_Disposi
  5. ciones_de_FuncionamientoOperacion_Sociales_2006.pdf
  6. Giraldo, R. (Enero-Junio de 2006). Poder y Resistencia en Michel Foucault. Tabula Rasa(4),
  7. 103-122. http://www.revistatabularasa.org/numero-4/giraldo.pdf
  8. Madera, J. (2003). El cultivo de tabaco en Nayarit: viejos esquemas de producción, repercusiones en la organización del. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales,
  9. 10(31), 222-250. https://www.redalyc.org/pdf/105/10503111.pdf
  10. Modonesi, M. (2010). Subalternidad, antagonismo, autonomía. Marxismo y subjetivación política. Buenos Aires, Argentina: UBA Sociales Publicaciones, Prometeo, CLACSO.
  11. Morales, E., Nolasco, M. C., & Ríos, B. (2000). La conciencia histórica de la Universidad
  12. Autónoma de Nayarit. Tepic, Nayarit, México: Dirección Editorial Universitaria UAN.
  13. Rea, C. (2015). Democratizar la democracia en Nayarit (México). La posible emergencia de una contrahegemonía regional. En T. Cunha, & D. S. Boaventura (Edits.), International Colloquium Epistemologies of the South: South-South, South-North and North-South Global Learnings-Proceedings (págs. 1041-1054). Coimbra, Portugal: Centro de Estudos Sociais.
  14. Rea, C., y Arias, A. (2019). Gobierno y poder en la UAN. Gobernabilidad vía "sectores" y "política neoliberal". En A. Toscano, y A. Arias Coords., Pensar la universidad pública en tiempos de crisis. Contribuciones a propósito de la gobernabilidad institucional. (pps. 148-162). Tepic Nayarit, México: Ecorfan. https://www.ecorfan.org/collections/nayarit-
  15. 2019/T5_Pensar_la_universidad_p%C3%BAblica_en_tiempos_de_crisis/T5_Pensar_la_
  16. universidad_p%C3%BAblica_en_tiempos_de_crisis.pdf
  17. Santos, B. (2005). La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la sociedad. México: CEIICH-UNAM.
  18. Santos, H. ( 2011). El sindicalismo en México: resistencia proletaria y marco neoliberal.
  19. Alegatos, 197- 226. https://alegatos.azc.uam.mx/index.php/ra/article/view/306
  20. Secretaría de Trabajo y Previsión social. (2021).http://siel.stps.gob.mx:304/perfiles/perfiles_resumido/Nayarit.pdf
  21. Universidad Autónoma de Nayarit. (2023). Anuario Estadístico 2022-2023. 22-26. Tepic, Nayarit, México. https://planeacion.uan.mx/anuario/Anuario-Estadistico-2022-2023.pdf
  22. Universidad Autónoma de Nayarit. (12 de Marzo de 2024). UAN. https://www.uan.edu.mx/es/posgrado
  23. Universidad Autónoma de Nayarit. (10 de Marzo de 2024). Universidad Autónoma de Nayarit. https://www.uan.edu.mx/es/posgrado
  24. Villaseñor, B., y Alvarez, F. (2012). Nayarit: Un estado en transición. En K. Barrón, J. Madera, y L. Pacheco, Nayarit. Economía y Sociedad (pps. 63-78). Tepic, Nayarit, México: Universidad Autónoma de Nayarit.
  25. Zermeño, S. (1978). México: una democracia utópica. México: Siglo XXI Editores
  26. Zermeño, S. (2010). Reconstruir a México en el siglo XXI: . México: Océano.