Proportionality in teacher training. From the Cognitive Program to the Epistemological Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.71770/rieipd.v2i1.2305

Keywords:

Proporcionalidad, saberes del profesor, teoría antropológica de lo didáctico, dispositivos didácticos

Abstract

In the field of Mathematics Didactics, the line of studies on teacher training is perhaps one of the most
consolidated. To date, there are theoretical developments that have allowed us to improve the analysis of
the initial training processes in teaching and understanding of the educational phenomena that affect the
learning and teaching of this discipline. The case of proportionality illustrates, in a good way, the evolution
that work has had in this area of knowledge for teacher training. In this context, the aim of this article is to
review some studies on proportionality carried out from two of the main research programs in Mathematics
Didactics: The Cognitive Program, that raises the importance of disciplinary knowledge and the teacher's
conceptions; and the Epistemological focused on the praxeologies, that the teacher deploys during the
resolution of mathematical tasks and the implementation of training devices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luis Manuel Aguayo Rendón, Universidad Pedagógica Nacional, México.

    Maestro en Educación y doctor en Educación con especialidad en Educación Matemática por la Universidad Pedagógica Nacional (UPN), ha sido profesor de educación primaria, de educación media superior (Matemáticas) y de educación normal. Actualmente es profesor de la Maestría en Educación Básica en la Unidad Zacatecas de la UPN y coordinador del Doctorado en Desarrollo Educativo en el Capítulo Noreste de la misma UPN.

  • Orlando Daniel Jiménez Longoria, Benemérita Escuela Normal "Manuel Ávila Camacho"

    Licenciado en Educación Primaria por la Benemérita Escuela Normal "Manuel Ávila Camacho" (BENMAC), Maestro en Matemática Educativa con orientación en nivel secundaria por la Universidad Autónoma de Zacatecas y Doctor en Desarrollo Educativo por la Universidad Pedagógica Nacional, ha sido profesor de educación primaria y normal. Reconocimiento al perfil deseable PRODEP. Integrante del CA en consolidación "Competencias didácticas en la formación inicial de profesores".

Published

2024-03-08

How to Cite

Proportionality in teacher training. From the Cognitive Program to the Epistemological Program. (2024). Revista De Investigación Educativa, Intervención Pedagógica Y Docencia, 2(1), 85-102. https://doi.org/10.71770/rieipd.v2i1.2305