Vol. 3 No. 1 (2025): Revista de Investigación Educativa, Intervención Pedagógica y Docencia
Artículos

Luis Eduardo Luévano Vega: Luis Eduardo Luévano Vega. Remembrances of vocation and service for teacher training in Zacatecas

Jesús Domínguez Cardiel
Centro de Actualización del Magisterio en Zacatecas, México

Published 2025-01-15

Keywords

  • Cultura institucional,
  • normalismo,
  • política educativa,
  • magisterio

How to Cite

Luis Eduardo Luévano Vega: Luis Eduardo Luévano Vega. Remembrances of vocation and service for teacher training in Zacatecas. (2025). Revista De Investigación Educativa, Intervención Pedagógica Y Docencia, 3(1), 141-171. https://doi.org/10.71770/g32ds592

Abstract

This article focuses on the biographical exploration of a Zacatecan teacher who has always been linked to normal education, since Luis Eduardo Luévano Vega, from his first letters maintained a relationship with the Manuel Ávila Camacho Normal School, through primary, secondary and professional education. He was also the deputy director of that institution and director of the Center for the Updating of Teachers in Zacatecas during the 80s and 90s.

The main objective is to rescue and explain the teaching work in the Zacatecan educational context of the second half of the twentieth century, since Luévano's actions allow us to know the educational policy through the history of teachers and above all the identity and vocation through the institutional culture of the normalistas. To do this, the hypothetical-deductive method, the New Biography and oral history were followed especially the latter, .

Based on this, the main results could be called the recognition of Zacatecas' educational policy throughout the history of education, observing characteristics of training, teaching, teacher training school culture, unionism, management and above all vocation through an educational actor who had a relationship with the aforementioned areas and in which he created institutional culture through his actions. At the same time, it evidences the history of a town such as Zacatecas in which education and its institutions have been fundamental in its development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aguilar, H. (1989). A la sombra de la Revolución Mexicana. Cal y arena.
  2. Alvarado, M. (2021). De las escuelas de párvulos a la institucionalización de la educación preescolar. La Formación de profesoras en Zacatecas (1878-1953). Taberna Libraria Editores.
  3. Bazant, M. (2013) (coord.). Biografía. Métodos, metodologías y enfoques. El Colegio Mexiquense.
  4. Curiel, M. E. (1982). La educación normal. En Solana (coord.) Historia de la educación pública en México (426-462). Fondo de Cultura Económica – Secretaría de Educación Pública.
  5. DIARIO OFICIAL DE LA FEDERACIÓN. (3 de marzo de 2023) Ley que establece el Instituto Federal de Capacitación del Magisterio. http://www.dof.gob.mx/index.php?year=1944&month=12&day=30.
  6. Dosse, F. (2011). El arte de la biografía, Universidad Iberoamericana.
  7. Domínguez, J. (2024). La historia del CAM Zacatecas a través de sus directivos. Miradas y voces en torno a la formación docente. Paradoja Editores – Centro de Actualización del Magisterio en Zacatecas.
  8. Domínguez, J. (1 de abril de 2022). Directores CAM. La Nota Zacatecas. http://lanotazacatecas.com/directores-cam/.
  9. Domínguez, J. (7 de abril de 2022). Sedes del CAM. La Nota Zacatecas. http://lanotazacatecas.com/sedes-del-cam/.
  10. Flores, M. A. (2007). Masones y masonería en el Instituto de Ciencias de Zacatecas, 1880 – 1913. En Terán, M. (coord..). Mucho más que dos UAZ/175, 1-37. Universidad Autónoma de Zacatecas.
  11. Iturriaga, J. (1982). La creación de la Educación Pública». En Solana (coord.) Historia de la educación pública en México (157-166). Fondo de Cultura Económica – Secretaría de Educación Pública.
  12. Lloyd, M. (2011). El Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación: ¿Organización gremial o herramienta del estado? En De la Serna Herrera, J. M., Matesanz Ibáñez, J. A. y Antonio y Méndez Reyes, S. (coords.). La historia latinoamericana a contracorriente (5) (313-345). UNAM.
  13. Magaña, C. (1998). Panorámica de la ciudad de Zacatecas y sus barrios (durante la época colonial). Gobierno del Estado de Zacatecas.
  14. Mariezkurrena, D. (2008). La historia oral como método de investigación histórica, Gerónimo de Uztariz (23), 227 - 233. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3264024
  15. Martín, J. (2014). Vida y desarrollo de dos instituciones: Colegio de San Luis Gonzaga y Universidad Autónoma de Zacatecas. 1754 – 1980. Taberna Libraria Editores.
  16. MUROS DE ABSENTA. (20 de diciembre de 2023). Los 60. 32 canciones del año de 1967 en español https://murosdeabsenta.com/musica-antigua/430-canciones-anos-60-ano-1960/.
  17. Rivas, J. (2023). ¡Yo no pido nada, nunca he pedido nada!¡A mi todo me viene solo! Eulalia Guzmán Barrón y la escuela de la acción. Un ensayo interpretativo. Taberna Libraria Editores.
  18. SEP. (consultado el 10 de septiembre de 2024) Unidad del Sistema para la Carrera de las Maestras y los Maestros. http://usicamm.sep.gob.mx/.
  19. Soto, L. y Villaneda, A. (2014). María Esther Talamantes Perales. Nuestra sufragista zacatecana. Instituto Electoral del Estado de Zacatecas.
  20. Terrazas, R. (2013). La biografía, un enfoque diferente para entender el contexto. En Bazant, M. (coord.) Biografía: modelos, métodos y enfoques, 101-120. El Colegio Mexiquense.
  21. Entrevista
  22. Luévano L. Entrevista por Jesús Domínguez, 13 de octubre de 2022.
  23. Archivos históricos
  24. Archivo Histórico del Centro de Actualización del Magisterio en Zacatecas “Prof. Roberto Ramos Dávila” (AHCAMRRD). Padilla, C. (1988). Breve historia del CAM, Caja 0, Exp. 1.
  25. Archivo Histórico de la Benemérita Escuela Normal Manuel Ávila Camacho “Profesor Salvador Vidal”, (AHBENMACSV). Luévano, L. (1975). Expediente de Celebración por el 150 aniversario de la BENMAC, Caja 89, Exp. 1.