Intelligent development of emotions into virtual educational context. Assignment: Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 151- Toluca, México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.71770/rieipd.v2i2.1953

Keywords:

educación socioemocional;, competencias intrapersonales e interpersonales;, desarrollo profesional;

Abstract

In academic environments and professional development. Socio-emotional education has been placed as
the main articulating axis of personal and social growth, also, the fundamental basics for an inclusive
coexistence, well-being and emotional health. However, this area of knowledge has not yet generalized in
university curricula, particularly in teacher training programs, as is the case of Universidad Pedagógica
Nacional, Unidad 151 Toluca, México. At the conjuncture of the COVID-19 pandemic, the degree in
Educational Psychology of this University designed, applied and evaluated the results of an intervention
project, workshop modality, which provided theoretical-practical knowledge on emotional education to
students of this branch. of psychology, from September 2020 to January 2021. The objective of this
presentation is to propose a basic conceptual framework, describe the methodology that was
implemented to obtain the diagnosis on the informal knowledge that the psychology university student
had on the subject, the thematic composition of the workshop and account for the most outstanding
findings of said study. The premise of this intervention was that the proper management of emotions is an
innovative psycho-pedagogical element that every professional dedicated to teaching needs to know in
order to favor himself and his students, the acquisition of intrapersonal and interpersonal skills and
abilities to face challenges of everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María del Refugio Magallanes Delgado, Universidad Autónoma de Zacatecas

    María del Refugio Magallanes Delgado.

    Doctora en Historia por la Universidad Autónoma de Zacatecas y docente investigadora en la Unidad Académica de Docencia Superior en la misma institución. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores, cuenta con perfil PROMEP y es responsable del Grupo de Investigación “Estudios Socioeducativos y Culturales”. Ha coordinado varias publicaciones, entre ellas destacan: Transiciones al Modelo Educativo de la Nueva Escuela Mexicana: Reflexiones, realidades y desafíos (2024), Secularización y laicización de la educación pública en Aguascalientes y Zacatecas (2022), Mejorar el aprendizaje escolar en México: el reto de la práctica profesional diferente (2022), Estudios sobre educación en México. Perfiles y horizontes de los procesos de aprendizaje y de las prácticas docentes (2021), Educación, currículum y pedagogías para el aprendizaje en México (2020) y autora de artículos colectivos indexados y arbitrados sobre sus líneas de investigación.

    Sus líneas de investigación:

     Principios pedagógicos y metodológicos de la Nueva Escuela Mexicana

    Convivencia, inclusión y violencias escolares.

    Educación en derechos humanos.

Published

2024-07-04

How to Cite

Intelligent development of emotions into virtual educational context. Assignment: Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 151- Toluca, México. (2024). Revista De Investigación Educativa, Intervención Pedagógica Y Docencia, 2(2), 1-13. https://doi.org/10.71770/rieipd.v2i2.1953