Vol. 2 No. 2 (2024): Revista de Investigación Educativa, Intervención Pedagógica y Docencia
Artículos

Intelligent development of emotions into virtual educational context. Assignment: Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 151- Toluca, México

Julieta Chagoya García
Universidad Autónoma de Zacatecas
María del Refugio Magallanes Delgado
Universidad Autónoma de Zacatecas
Bio

Published 2024-07-04

Keywords

  • socio-emotional,,
  • interpersonal skills,,
  • intrapersonal skills,,
  • professional development

How to Cite

Intelligent development of emotions into virtual educational context. Assignment: Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 151- Toluca, México. (2024). Revista De Investigación Educativa, Intervención Pedagógica Y Docencia, 2(2), 1-13. https://doi.org/10.71770/rieipd.v2i2.1953

Abstract

In academic environments and professional development. Socio-emotional education has been placed as
the main articulating axis of personal and social growth, also, the fundamental basics for an inclusive
coexistence, well-being and emotional health. However, this area of knowledge has not yet generalized in
university curricula, particularly in teacher training programs, as is the case of Universidad Pedagógica
Nacional, Unidad 151 Toluca, México. At the conjuncture of the COVID-19 pandemic, the degree in
Educational Psychology of this University designed, applied and evaluated the results of an intervention
project, workshop modality, which provided theoretical-practical knowledge on emotional education to
students of this branch. of psychology, from September 2020 to January 2021. The objective of this
presentation is to propose a basic conceptual framework, describe the methodology that was
implemented to obtain the diagnosis on the informal knowledge that the psychology university student
had on the subject, the thematic composition of the workshop and account for the most outstanding
findings of said study. The premise of this intervention was that the proper management of emotions is an
innovative psycho-pedagogical element that every professional dedicated to teaching needs to know in
order to favor himself and his students, the acquisition of intrapersonal and interpersonal skills and
abilities to face challenges of everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Praxis.
  2. Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 9(3), 95-114. https://www.redalyc.org/pdf/274/27411927006.pdf
  3. Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/297/253
  4. Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Síntesis.
  5. Bisquerra, R. y Pérez, N. (2012). Educación emocional: Estrategias para su puesta en práctica. Avances en supervisión educativa, 16, 1-11. https://shre.ink/DZnl
  6. Bisquerra, R. (2016). 10 ideas claves educación emocional. Editorial GRAÓ.
  7. Chóliz, M. (1995). La expresión de las emociones en la obra de Darwin. Promolibro
  8. García, C. (2013). Educación emocional en la infancia. Una guía de orientación para el 1er ciclo de edad Infantil. https://n9.cl/rgw8el
  9. Heras, D., Cepa, O. y Lara, F. (2016). Desarrollo emocional en la Infancia. Un estudio sobre las competencias emocionales de niños y niñas. INFAB Revista de psicología, 1(1), 67-74. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349851776008.pdf
  10. Fernández, P. y Extremera, N. (2005). La Inteligencia Emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 63-93. https://www.redalyc.org/pdf/274/27411927005.pdf
  11. Lamela. C. (2017). Implementación de un programa de educación emocional dentro de una academia de idiomas para la prevención y gestión del acoso escolar. Universitat de Barcelona. https://shre.ink/DZ96
  12. Latorre, A. (2005). La investigación-acción conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.
  13. Secretaría de Educación Pública (SEP) (2015). Marco de Referencia sobre la Gestión de la Convivencia Escolar desde la Escuela Pública. SEP. https://n9.cl/r0n92
  14. Taylor, S. y Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.