Re-dirección del enfoque de atención de la orientación profesional ante la transmodernidad

Authors

  • Efraín Soto Bañuelos
  • Natalia Verónica Castillo González
  • Carla Beatriz Capetillo Medrano

DOI:

https://doi.org/10.60685/filha.v14i20.2398

Keywords:

Professional orientation, transmodernity, employment

Abstract

Transmodernity has impacted all aspects of life such as culture, education, politics, economics and the labor market, so the way to be educated is not only in the institutions but in the informality that it is offered in the courses on the Internet; how this discourse impacts in the professional decision of young people, since several thinkers such as Jorge Fernández and María Luisa Rodríguez Moreno demonstrate the erosion of the model of both higher education and the "labor market" as it was known it in modernity. In such a way, with the use of a questionnaire applied to young people of Program 1 high school of the UAZ, that are about to graduate, it is sought to find some answers regarding the factors that lead them to make their vocational decision. Factors such as influence of parents, economics and search for improvement guide students to search opportunities, especially in public institutions and to choose more traditional careers because although the students say to know "the future careers", they continue to define their professional trajectories for situations more in the realm of the emotional than the rational or logical.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Efraín Soto Bañuelos

    Efraín Soto Bañuelos es docente investigador de la Unidad Académica Preparatoria y de Docencia Superior de la Universidad Autónoma de Zacatecas. Doctor en Investigación Educativa con experiencia y publicaciones en orientación educativa y tecnologías aplicadas a la educación. Perfil PRODEP y miembro del Cuerpo Académico UAZ-CA-150 (Consolidado). Delegado en Zacatecas de la Asociación Mexicana de Profesionales de la Orientación (AMPO). Contacto: psefrasobe@hotmail.com

  • Natalia Verónica Castillo González

    Natalia Verónica Castillo González es docente investigadora de la Unidad Académica Preparatoria de la Universidad Autónoma de Zacatecas. Doctora en Investigación educativa, con maestría en Psicoterapia Ericksoniana y formación como psicóloga educativa. Cuenta con varias publicaciones y participaciones en congresos nacionales e internacionales. Coordinadora del área de Psicología. Contacto: nataliacglez@hotmail.com

  • Carla Beatriz Capetillo Medrano

    Carla Beatriz Capetillo Medrano es docente-investigadora de la Universidad Autónoma de Zacatecas. Doctora en Ciencias de la Educación por la UAdeC. Formadora de docentes, investigadores, tutores y estudiantes. Experiencia en Comunicación en Educación e Investigación en Educación. Cuenta con Perfil PRODEP. Responsable de la MHPE y Líder del Cuerpo Académico UAZ-CA-150 (Consolidado). Ponente en diversos foros nacionales e internacionales. Contacto: betycapetillo@hotmail.com

Downloads

Published

2023-12-19

How to Cite

Re-dirección del enfoque de atención de la orientación profesional ante la transmodernidad. (2023). FILHA, 14(20), 12. https://doi.org/10.60685/filha.v14i20.2398