Consideraciones sobre la formación en los posgrados en educación: contexto, orientaciones, problemáticas y retos

Authors

  • Carla Beatriz Capetillo Medrano Universidad Autónoma de Zacatecas
  • Marcelina Rodríguez Robles Universidad Autónoma de Zacatecas

DOI:

https://doi.org/10.60685/filha.v11i14.2206

Keywords:

Education, Graduate study, Research, Curriculum, CONACyT, Educational Processes

Abstract

Graduate programs mean a chance to professionalize students dedicated to educational functions, regardless of their professional profiles, bring possibilities of forging in the field of new research ways to study the phenomenon of education, therefore, during the decade of nineties the offer of master and doctoral programs increases; this is a good measure if you bet that graduate programs in education can contribute to improve educational quality in a nation at all levels.

Recently, CONACyT, the governing body in the field of higher education, makes a demarcation between two types of graduate programs: the professionalizing and research, without this latter meaning a precise description of the differences between each other and remain subject to interpretations which from the social imagination take shape in the curriculum proposals and point to objectives and different profiles. The postgraduates studies are in need of re-edited looking the background that is expressed today and with this, the curriculum overdeterminations that draw new demands on the dynamics of graduate programs such as quality assurance through accreditation or certification of the posgraduates studies. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carla Beatriz Capetillo Medrano, Universidad Autónoma de Zacatecas

    Carla Beatriz Capetillo Medrano es docente-investigadora de la Universidad Autónoma de Zacatecas. Doctora en Ciencias de la Educación por la UAdeC. Formadora de docentes, tutores y estudiantes. Experiencia en Comunicación en Educación e Investigación en Educación. Habituada a trabajar con directivos, docentes y alumnos de cualquier nivel académico. Cuenta  con Perfil  PRODEP y es miembro del Cuerpo Académico UAZ-CA-150 ( en consolidación). Ponente en diversos foros nacionales e internacionales. Correo electrónico: betycapetillo@hotmail.com

  • Marcelina Rodríguez Robles, Universidad Autónoma de Zacatecas

    Marcelina Rodríguez Robles es Coordinadora de Docencia de la Universidad Autónoma de Zacatecas “Francisco García Salinas”. Miembro del CA UAZ 150, (en consolidación). LGAC Aprendizaje y sujetos del currículum, participa en programas de formación de profesores, procesos de evaluación, reestructuración y diseño curricular de programas de licenciatura y posgrado en diferentes instituciones. Integrante de la REDMIIE y de la Red de Posgrados en Educación. Perfil PRODEP desde 2007.

Downloads

Published

2023-10-22

How to Cite

Consideraciones sobre la formación en los posgrados en educación: contexto, orientaciones, problemáticas y retos. (2023). FILHA, 11(14), 83-100. https://doi.org/10.60685/filha.v11i14.2206