La actualización del Barroco en la obra de Luis Felipe Fabre

Authors

  • Adolfo Luévano Universidad Autónoma de Zacatecas

DOI:

https://doi.org/10.71592/adenda.v2i1.3486

Keywords:

Luis Fabre, Sátira, Novohispano, Literatura, Letras

Abstract

This essay analyzes the Mexican Luis Felipe Fabre’s position within the Neo-Baroque movement, a writer specially recognized for his interest in 16th and 17th-century Hispanic culture. In order to establish Fabre’s exact relationship with that movement, the first paragraphs offer an overview of the revaluation of the Baroque that marked Hispanic literature during the 20th century. In this overview, the distinction between “el Barroco” and “lo barroco” stands out as a key element in understanding Fabre’s supposedly Neo-Baroque writing, since it can be argued that this author, unlike most Neo-Baroque writers, primarily recovers “el Barroco” and not only “lo barroco”. The remainder of the essay describes the Fabre’s books that—from a broad view of the phenomenon—place him within the Neo-Baroque movement. This description highlights Fabre’s playful attitude and, along with it, the complexity of his interest in 16th- and 17th-century Hispanic culture.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beristáin, H. (1995). Diccionario de retórica y poética (7a ed.). Editorial Porrúa.

Calabrese, O. (1999). La era neobarroca (A. Giordano, Trad.; 3a ed.). Ediciones Cátedra.

D’Ors, E. (1993). Lo Barroco. Editorial Tecnos.

Déz de Revenga, F. J. (2012). Menéndez Pelayo y la lírica del Siglo de Oro. Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, 88(1), 181-196.

Fabre, L. F. (2019). Declaración de las canciones oscuras. Editorial Sexto Piso.

Fabre, L. F. (2010). La sodomía en la Nueva España. Pre-Textos.

Fabre, L. F. (2005). Leyendo agujeros. Ensayos sobre (des)escritura, anti escritura y no escritura. Fondo Editorial Tierra Adentro.

Fabre, L. F. (2013). Poemas de terror y de misterio. Editorial Almadía.

Fabre, L. F. (2009, enero). Salvador Novo, poeta. Letras Libres, (121), 57-58.

Garza Carvajal, F. (2002). Quemando mariposas. Sodomía e imperio en Andalucía y México, siglos XVI-XVII. Editorial Laertes.

Gruzinski, S. (1985). Las cenizas del deseo. Homosexuales novohispanos a mediados del siglo XVII. En S. Ortega (Ed.), De la santidad a la perversión, o de por qué no se cumplía la ley de Dios en la sociedad novohispana (pp. 255-283). Enlace-Grijalbo.

Lezama Lima, J. (2010). La curiosidad barroca. En La expresión americana (pp. 79-106). Fondo de Cultura Económica.

Maravall, J. A. (1975). La cultura del Barroco. Editorial Ariel.

Novo, S. (s. f.). Antes de que el documento se nos pierda… (soneto). Círculo de Poesía. https://circulodepoesia.com/2013/02/poemas-burlescos-de-salvador-novo/

Paz, O. (2014). Sor Juana Inés de la Cruz o Las trampas de la fe. Fondo de Cultura Económica.

Sarduy, S. (1972). El Barroco y el Neobarroco. En C. Fernández Moreno (Coord.), América Latina en su literatura (pp. 167-184). Siglo XXI Editores.

Sarduy, S. (1987). Nueva inestabilidad. En Ensayos generales sobre el Barroco (pp. 9-49). Fondo de Cultura Económica.

Downloads

Published

2025-08-26

How to Cite

La actualización del Barroco en la obra de Luis Felipe Fabre. (2025). Adenda Letras Novohispanas, 2(1), 1-12. https://doi.org/10.71592/adenda.v2i1.3486

Similar Articles

1-10 of 39

You may also start an advanced similarity search for this article.