De una secularización insuficiente. Hegel y el judaísmo

Authors

  • Sergio Espinosa Proa
  • Guillermo Nelson Guzmán Robledo
  • Leobardo Villegas Mariscal

DOI:

https://doi.org/10.60685/filha.v13i18.2342

Keywords:

Judaism, Christianity, paganism, Hegel, religion, myth, monotheism, secularization, philosophy, history

Abstract

A study on Judaism in relation to Hegel's thought. Hegel, in his early theological reflections, constantly uses the contrast between the Greek and the Jew to situate dialectically the synthesis operated by Christianity. An analysis of Judaism is developed in a historical and systematic way from the philosophy of Hegel: the Jew is marked by hatred, distrust and hostility. Greek culture, on the other hand, places us in a different religious attitude towards life. The Greek is a child who plays with the products of his imagination, a child who only wants to enjoy his existence. In contrast, the Jew is a tormented teenager, a stranger to the world, who generates from pain and tear the figure of a protective and ruthless Father. Unlike the Greek, the Jew has suffered the hostility of nature. From this point of view, the Jew is the perfect antithesis of the Greek. The notion of religion in Hegel is analyzed in relation to myth and mythological regimes. Monotheism attests to a sudden secularization and to the irruption of the appropriable and administrable character of nature. In this aspect it is clearly distinguished from mythological religions, whose most notorious feature is precisely the divinization of the forces of nature. A philosophical reflection is presented on the crucial significance that Judaism has in the history of religions and in the history of thought and concretely from the philosophy of Hegel.

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Author Biographies

  • Sergio Espinosa Proa

    Sergio Espinosa Proa es licenciado en Antropología Social (ENAH, 1977) y doctor en Filosofía (Universidad Complutense de Madrid, 1997). Profesor-investigador de la Universidad Autónoma de Zacatecas desde septiembre de 1981. Fundó para ella la Especialidad en Docencia Superior (1984) y la Maestría en Filosofía e Historia de las Ideas (1990). Ha publicado una veintena de libros de los que pueden mencionarse: La fuga de lo inmediato. La idea de lo sagrado en el fin de la modernidad (Madrid, 1999), El fin de la naturaleza. Estudios sobre Hegel (México, 2004) entre otros. Recibió el Premio Nacional de Ensayo “Abigael Bohórquez” (2006) y el Premio Internacional de Ensayo Siglo XXI/UAS/ColSin (2015). Es miembro del Cuerpo Académico “Estudios de filosofía, antropología y estética” de la Universidad Autónoma de Zacatecas. Contacto: sproa52@hotmail.com

  • Guillermo Nelson Guzmán Robledo

    Guillermo Nelson Guzmán Robledo es Doctor en Filosofía por la UNAM. Ensayista, miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Autor del libro Los caminos del Extravío, La Part Maudite de Georges Bataille, publicado en París en el 2015, así como la edición de los Escritos sobre Hegel de Georges Bataille en la editorial española Arena libros. Es profesor de literatura y de filosofía en la Universidad Autónoma de Zacatecas. Contacto: nelsongr7@hotmail.com

  • Leobardo Villegas Mariscal

    Leobardo Villegas Mariscal. Licenciatura y Maestría en Filosofía, Universidad Autónoma de Zacatecas (UAZ). Maestría y Doctorado en “Historia de América Latina: Mundos Indígenas”, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla (España). Diploma de Estudios Avanzados (DEA), Programa de Doctorado “Historia, Filosofía y Pensamiento”, Universidad de Zaragoza (España). Docente-investigador en la Unidad Académica de Filosofía, UAZ.

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Published

2023-12-12

How to Cite

De una secularización insuficiente. Hegel y el judaísmo. (2023). FILHA, 13(18), 44-55. https://doi.org/10.60685/filha.v13i18.2342