Vocación, trayectoria escolar y rendimiento académico en universitarios

Authors

  • Mónica Rodríguez Ortiz
  • Sonia Villagrán Rueda
  • María Dolores Aldaba Andrade

DOI:

https://doi.org/10.60685/filha.v14i20.2397

Keywords:

Academic performance, school trajectory, vocation

Abstract

The present investigation turned toward the generation 2009-2014, from the psychology career of the Autonomous University of Zacatecas. The main objective of this study was to determine whether there is a significant correlation between vocational definition, the academic performance, and the school career in the students at the end of the career, in addition to identifying if these same variables are predictors of a successful academic trajectory. The approach was of the quantitative type and correlational-transactional,106 cases were analyzed. The instrument that was used was the questionnaire “Vocational Inventory of Polygonal Preferences”. For the analysis, the statistical package SPSS was used through the Chi-2 statistic test. After the results, it was found that there is no significant correlation between the vocational definition, the school trajectory and the academic performance of the university students. It is concluded in this study that the vocational definition is not strictly a predictor in the school career, nor the academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mónica Rodríguez Ortiz

    Mónica Rodríguez Ortiz es licenciada en sicología, con estudios de maestría en pedagogía y el doctorado en psicología clínica, cuenta con una trayectoria  como docente-investigador de más de 15 años, es perfil PRODEP desde el año 2013. Es integrante activo del cuerpo académico en formación: “Psicología, Educación e Instituciones”. Autora de artículos indexados y arbitrados, así como de capítulos de libro. Contacto: monipsic2014@gmail.com

  • Sonia Villagrán Rueda

    Sonia Villagrán Rueda es docente investigadora de la Unidad Académica de Psicología de la Universidad Autónoma de Zacatecas, perfil PRODEP, coordinadora del cuerpo académico UAZ CA 214 “Psicología, Educación e Instituciones”, doctora en psicología y educación, ponente en congresos internacionales y nacionales, cuenta con publicaciones referentes a temáticas relacionadas con la psicología educativa y organizacional  y otras problemáticas socio-culturales. Contacto: sonia_villagran@hotmail.com

  • María Dolores Aldaba Andrade

    María Dolores Aldaba Andrade es docente investigadora de la Unidad Académica de Psicología de la UAZ, perfil PRODEP, integrante del Cuerpo Académico UAZ CA 214, maestra en docencia y procesos institucionales, ponente en congresos internacionales y nacionales, publicaciones relacionadas con la psicología educativa y organizacional. Contacto: lolis_psic@hotmail.com

Downloads

Published

2023-12-19

How to Cite

Vocación, trayectoria escolar y rendimiento académico en universitarios. (2023). FILHA, 14(20), 8. https://doi.org/10.60685/filha.v14i20.2397