Mobbing: vacíos de poder en instituciones educativas de nivel superior

Authors

  • Sonia Villagrán Rueda
  • Mónica Rodríguez Ortiz Universidad Autónoma de Zacatecas
  • David Jasso Velazquez Universidad Autónoma de Zacatecas

DOI:

https://doi.org/10.60685/filha.v13i19.2379

Keywords:

Educational institutions, Mobbing, administrative styles

Abstract

The present work tries to demonstrate how the Higher Education Institutions can be conceived under the model of entrepreneurization since they have organizational structures as well as administrative styles that are reviewed from organizational theories where these if they are not observed or are not applied properly generate gaps of power that could be used by those organizational harassers to the detriment of the occupational health of fellow teachers. For this a mixed methodology was applied, presenting part of the results that allow to identify the administrative style prone to the generation of mobbing in educational Institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sonia Villagrán Rueda

    Sonia Villagrán Rueda es Docente investigadora de la Unidad Académica de Psicología de la UAZ, perfil PRODEP, Coordinadora del Cuerpo Académico UAZ CA 214, Doctora en Psicología y Educación, ponente en congresos internacionales y nacionales, publicaciones  relacionadas con psicología educativa, organizacional,  entre otras problemáticas socio-culturales. Contacto: sonia_villagran@hotmail.com

  • Mónica Rodríguez Ortiz, Universidad Autónoma de Zacatecas

    Mónica Rodríguez Ortiz es Docente investigadora de la Unidad Académica de Psicología de la UAZ, perfil PRODEP, integrante del Cuerpo Académico UAZ CA 214, Doctora en Psicología, ponente en congresos internacionales y nacionales, publicaciones relacionadas con la psicología educativa y organizacional.

  • David Jasso Velazquez, Universidad Autónoma de Zacatecas

    David Jasso Velazquez es docente investigador de la Unidad Académica de Psicología de la Universidad Autónoma de Zacatecas, perfil PRODEP, integrante del cuerpo académico UAZCA-214 “Psicología, Educación e Instituciones” tiene una serie de publicaciones sobre temáticas relacionadas con la lectura, la psicología educativa y organizacional y otras problemáticas socio-culturales. Contacto: dajass971@gmail.com

Downloads

Published

2023-12-18

How to Cite

Mobbing: vacíos de poder en instituciones educativas de nivel superior. (2023). FILHA, 13(19), 17. https://doi.org/10.60685/filha.v13i19.2379