Ramón Kuri Camacho, educador. Atreverse a pensar sin hacer trampa con su ideario

Authors

  • Sigifredo Esquivel Marín Universidad Autónoma de Zacatecas

DOI:

https://doi.org/10.60685/filha.v12i16.2233

Keywords:

Kuri, teacher, thinker, Christianity, Mexican philosophy

Abstract

This essay explores some of the different facets of the teaching and thinking of Ramón Kuri Camacho, one of the most fundamental thinkers in Latin American philosophy today. It seeks to make an introductory reading to a complex, baroque and militant work in and from the present. From a powerful box of intellectual tools made with classic Greek and Latin, Kuri assumes a coherent and emphatic perspective against the reigning nihilism, here only we follow some clues of his wide trajectory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sigifredo Esquivel Marín, Universidad Autónoma de Zacatecas

    Sigifredo Esquivel Marín es ensayista y docente-investigador en la Universidad Autónoma de Zacatecas. Perfil PROMEP. Es doctor en Artes y Humanidades y autor de Pensar desde el cuerpoTres filósofos poetas: Spinoza, Nietzsche y Pessoa, Tijuana, CONACULTA-CECUT, 2006; Imágenes de la imaginación, México, FML-Tierra Adentro, 2006; Ensayar, crear, viajar. Sobre la tentativa como forma de arte, Ediciones de Medianoche, 2008; y Escrituras profanas de textos sagrados, Zacatecas, Ediciones Passim, 2013. Y Creación, crítica y subjetividad (Educar para resistir en el sistema-mundo global), Oviedo, Ediciones I.M.D, 2014. Ha participado en más de veinte libros colectivos y antologías en México y España. Becario del FECAZ y de la Fundación para las Letras Mexicanas. Premio Regional de ensayo 2004 (Región Centro-Occidente); Premio Nacional de Ensayo Abigael Bohórquez 2005; Premio de Ensayo Universitario (Biblioteca del 175 aniversario de la UAZ, 2008). Premio Nacional de Ensayo Político José Revueltas 2014. Miembro de la Academia de Teoría y Filosofía de la Educación (ATYFE).

Downloads

Published

2023-11-01

How to Cite

Ramón Kuri Camacho, educador. Atreverse a pensar sin hacer trampa con su ideario. (2023). FILHA, 12(16), 4-16. https://doi.org/10.60685/filha.v12i16.2233