Historia y filosofía, una educación para la humanidad: de la Ilustración a nuestros días

Authors

  • Juan Carlos Orejudo Pedrosa
  • Marcelino Cuesta Alonso

DOI:

https://doi.org/10.60685/filha.v14i20.2394

Keywords:

Illustration, philosophy of history, modernity

Abstract

In this essay, we will analyse the concept of History in the modern period that begins with the Enlightenment, starting with Voltaire, Rousseau, Kant and Vico. We will focus on the role of History in Philosophy and in the Sciences of the Spirit, in the various Philosophies of History that accomplish a universal meaning in modernity. The idea of a universal history acquires a great influence in the modern epoch through Voltaire, Herder, Vico, Kant and Hegel. Modern and contemporary historians concentrate on the writing of history, on the conquest of historical objectivity, and on its search for truth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Juan Carlos Orejudo Pedrosa

    Juan Carlos Orejudo Pedrosa es doctor en Filosofía por la Universidad Autónoma de Madrid con la tesis titulada El pecado del conocimiento en la obra de Baudelaire. Actualmente desarrolla su actividad docente investigadora en la Universidad Autónoma de Zacatecas (México), en la Unidad Académica de Ciencia Política y en la Unidad Académica de Docencia Superior. Es Perfil Promep y miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Contacto: juancarlos_orejudo76@yahoo.es

  • Marcelino Cuesta Alonso

    Marcelino Cuesta Alonso es docente investigador de la Universidad Autónoma de Zacatecas. 

Downloads

Published

2023-12-19

How to Cite

Historia y filosofía, una educación para la humanidad: de la Ilustración a nuestros días. (2023). FILHA, 14(20), 17. https://doi.org/10.60685/filha.v14i20.2394