La interculturalidad en la enseñanza de la historia: reflexiones teóricas y prácticas

Authors

  • Celia Montes Montañez

DOI:

https://doi.org/10.60685/filha.v12i17.2337

Keywords:

interculturality, teaching, history, education, textbook, inequality

Abstract

Interculturality as a pedagogical approach in the teaching of history, becomes an object of study when it comes to making inferences about the universe and the population where its implementation is projected. Under this perspective, the present work offers a conceptual base constructed from diverse theoretical and methodological positions on interculturality as a way to combat asymmetries that are expressed in society and education. Thus, through an epistemological reflection, we intend to arrive at certain results that allow us to prove or refute the intercultural orientation specifically implemented in the institutional programs for the history subject at the basic level of Mexican education. If we consider that intercultural education is a way to articulate diversity, do the contents instituted to teach history in the classrooms guarantee intercultural dialogue? Here is the importance of discussing feasible concretions that address the need for an inclusive and humanistic school through the intercultural pedagogical approach in the teaching of history and its textbooks, which implies the urgency of addressing why and what to discuss topics related to its implementation.

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Author Biography

  • Celia Montes Montañez

    Celia Montes Montañez es doctora en historia por la Universidad Autónoma de Zacatecas. Es autora de La enseñanza de la historia. Del discurso teórico-político a un contexto escolar (2012), coordinó el libro Retomando Zacatecas (2015)Progenitores y autores de los libros de texto de historia de Zacatecas (2016) La Pedagogía de la Nación (2017). Desarrolló el proyecto de investigación “Educación multicultural bilingüe con enfoque histórico: una propuesta de innovación pedagógica para Zacatecas” auspiciado por la Secretaría de Educación Pública; de dicho proyecto se desprenden los libros Los tlanes somos la misma gente y el libro de texto Hacia el encuentro con mis raíces. 4º Año (ambos en prensa). Es miembro de la Sociedad Mexicana de Historiadores de la Educación (SOMEHIDE), y de la Red de Especialistas en Docencia, Difusión e Investigación en Enseñanza de la Historia (REDDIEH). Contacto:  celiamontes22@gmail.com

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Published

2023-12-12

How to Cite

La interculturalidad en la enseñanza de la historia: reflexiones teóricas y prácticas. (2023). FILHA, 12(17), 210-221. https://doi.org/10.60685/filha.v12i17.2337