Paréntesis para el significado: conciencia y experiencia poética

Authors

  • Javier Acosta Universidad Autónoma de Zacatecas

DOI:

https://doi.org/10.60685/filha.v12i17.2327

Keywords:

Experience, aesthetics, consciousness, Paramita, meaning

Abstract

Following a fragmentary strategy, this essay examines the issue of “poetical experience” as an event of conscience. It is argued that the bracketing of habitual meaning is part of this experience. Such consideration has its antecedents in the Kantian terms of beauty’s satisfaction and aesthetic idea. Then, poetical experience is related to the idea of “concrete metaphysics” of Gaston Bachelard, and the term of Paramita used by Octavio Paz. Doing a synthesis of Kant, Bachelard and Paz, the poetical instant is considered as a lapse that suspends, modifies and expands poet and reader´s consciousness by a passage empty of meaning, but full of signification.

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Author Biography

  • Javier Acosta, Universidad Autónoma de Zacatecas

    Javier Acosta es profesor de la Licenciatura en Letras y de la Maestría en Investigaciones Humanísticas y Educativas de la Universidad Autónoma de Zacatecas. Es doctor en Filosofía por la Universidad Complutense de Madrid. Ha publicado ensayo, poesía y traducción. Su poemario Libro del zepelín, el bigben y un pescado recibió el Premio Nacional de Poesía Luis G. Ledesma 2001. También ganó el Premio Nacional de Poesía Ramón López Velarde en la emisión 2006 con el poemario Regla de tres. Recibió además el Premio Nacional de Poesía Aguascalientes en 2010. Es autor de: Melodía de la i, 2001; Regla de tres, 2007; Cuadernillo del viento, 2007; Largo viaje al presente, 2008; Schopenhauer, Nietzsche, Borges y el eterno retorno, 2008; Life Happens/ La vida pasa. Cinco poetas norteamericanos, 2010; Libro del abandono, 2010. Contacto: javierae@hotmail.com

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Published

2023-12-12

How to Cite

Paréntesis para el significado: conciencia y experiencia poética. (2023). FILHA, 12(17), 65-77. https://doi.org/10.60685/filha.v12i17.2327