El caso criminal de las Poquianchis: crítica sociocultural en la novela de Jorge Ibargüengoitia y en la película de Felipe Cazals

Authors

  • Alejandro Lámbarry

DOI:

https://doi.org/10.60685/filha.v14i20.2390

Keywords:

Felipe Cazals, Jorge Ibargüengoitia, cinema, social and political standpoint, Poquianchis

Abstract

This article analyzes the cultural interpretation of the criminal case of las Poquianchis, in the sensationalist magazine Alarma, and especially in Jorge Ibargüengoitia's novel Las muertas and Felipe Cazals' film Las Poquianchis. Our reading locates Ibargüengoitia's creation from what we call (following Ana Rosa Domenella's criticism) a place of uncertainty, while Cazals creates his film with a clear ideological agenda: the mexican Revolutionary left. Both these artists, no matter how much they differ in their ideology share a similar cultural standpoint –in opposition to Alarma–; to them, culture needs to empower readers and cinema viewers with a high level of social criticism.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alejandro Lámbarry

    Alejandro Lámbarry es doctor en literatura Hispanoamericana por la Universidad de París IV Sorbona. Desde 2013 es profesor-investigador en el Departamento de Filosofía y Letras de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Ha publicado el libro de crítica literaria: El otro radical. La voz animal en la literatura hispanoamericana. Contacto: alejandro.lambarry@correo.buap.mx

Downloads

Published

2023-12-19

How to Cite

El caso criminal de las Poquianchis: crítica sociocultural en la novela de Jorge Ibargüengoitia y en la película de Felipe Cazals. (2023). FILHA, 14(20), 7. https://doi.org/10.60685/filha.v14i20.2390