Vol. 6 No. 1 (2024): Enfermeria, Innovacion y Ciencia
Artículos

Reasons for earning a bachelor’s degree in nursing in a border city of northern Mexico.

Belen Astrid García Salas
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
Bio
Ángel Noé Alvarado-Pizarro
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
Bio
Brenda Lizeth Cuevas Jaimes
Bio
Karla Fabiola Gamboa Molina
Bio
Mayra Guadalupe Juárez Elizalde
Bio

Published 2024-01-05

Keywords

  • Motivation,
  • nursing,
  • admission requirements,
  • nursing education

How to Cite

Reasons for earning a bachelor’s degree in nursing in a border city of northern Mexico. (2024). Enfermería, Innovación Y Ciencia, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.60568/eic.v6i1.2181

Abstract

Objective: Analyze the reasons of earning a bachelor’s degree in nursing in a public university located at the border area of northern Mexico. Methodology: Quantitative, transversal, and descriptive study, composed of 470 students of two entering-level campuses of the bachelor's degree in nursing, carried out through a census sampling. An instrument of reasons for earning a bachelor’s degree in health science validated in a Mexican population (a=0.834) was applied through electronic surveys, comprised of 30 items, and integrated by six major factors as reasons for pursuing it. Results: Mean age was 19.28 years (SD= 2.549), females predominate with 76.4%, single people with 93.3%, those with no children and no job with 95.4% and 67.6%, respectively. Overall high school average was 8.7 (SD= 0.66), 70.2% received career orientation, 47.2% elected nursing major as their first choice, and 70% because they liked it. The most important factors as pursuing motives were prestige and accomplishment, altruism and knowledge, and health. Significant differences were found among the gender and altruism and knowledge factors, and external and affiliative motivation, amid those who received and didn’t receive career orientation and the prestige and accomplishment factors, between the assignment campuses and the factor of working with people. Conclusions: The need for designing an instrument to measure the motives for electing a major in nursing to explore the distinctive sociological and philosophical components, as well as the inclusion of demographic and educational variables, has been made evident.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Asociación Nacional de Universidades Instituciones de Educación Superior. (2020). Anuario Estadístico de la Población Escolar en Educación Superior. http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior
  2. Caldera, J. F., Reynoso, O.U., Zamora, M. R. (2019). XV Congreso Nacional de Investigación Educativa: Motivos de Ingreso a las Carreras Universitarias, un estudio en Alumnos de Ciencias de la Salud [Presentación en artículo]. Acapulco, Guerrero, México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v15/doc/1337.pdf
  3. Caldera, J.F., Reynoso, O.U., González, S., Betancourt, M.R. (2018). Propiedades psicométricas de un instrumento de motivos de ingreso a carreras universitarias de ciencias de la salud. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 33-50. https://ojs.upv.es/index.php/REDU/article/view/6052/10298
  4. Dubar, C. (2005). A socialização: construção das identidades sociais e profissionais [Socialización: construcción de la identidad social y profesional]. São Paulo: Martins Fontes.
  5. Echeverri, M. T. B. (2008). Razones para estudiar enfermería y dudas sobre la profesión-Las voces de los/as estudiantes. Investigación en enfermería: Imagen y desarrollo, 10(1), 21-38.
  6. Enríquez, C., Pérez, M., García, M., Quintana, Z., Díaz, D., Pedraza, K. (2017). Preparación del docente de Enfermería para la reafirmación profesional de sus estudiantes. EduMeCentro, 9(1), 142-160. https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2017/ed171i.pdf
  7. Fernández, Y.D., González, N., Pompa, V., Garcés, V., Figueredo, E. (2018). Motivación profesional en estudiantes de enfermería, 2016. Multimed, 22(1), 130-142. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/784
  8. Franco, A. (2020). Percepción social de la profesión de enfermería. Enfermería Actual de Costa Rica, (38), 272-281. https://www.scielo.sa.cr/pdf/enfermeria/n38/1409-4568-enfermeria-38-272.pdf
  9. García-Ripa, M. I., Sánchez-García, M. F., & Risquez, A. (2018). Perfiles motivacionales de elección de estudios en estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Universitas Psychologica, 17(3), 74-84.
  10. García, A.M., Sainz, A., Botella, M. (2004). La enfermería vista desde el género. Index de enfermería, 13(46), 45-48. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1132-12962004000200009&script=sci_arttext&tlng=en
  11. García, J.M. (2007). Motivación y actitudes hacia la carrera de profesor de educación primaria en estudiantes normalistas de primer ingreso. Revista mexicana de investigación educativa, 12(35), 1153-1178. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662007000401153&script=sci_abstract&tlng=en
  12. Grove, S.K., Gray, J.R., Burns, N. (2016). Investigación en enfermería. Desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia. (Elsevier España, S.L.U., Trans.; sexta edición).(Trabajo original publicado 2016).
  13. López I, Cruz GM, Cruz GN,. La motivación de los estudiantes de enfermería. En: II Congreso Internacional Ciencia y Tecnología. Ecuador: UTMACH; 2017; 1(1): 929-940. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6236192
  14. Mancini, T., Caricati, L., Panari, C., & Tonarelli, A. (2015). Personal and social aspects of professional identity.: An extension of Marcia's identity status model applied to a sample of university students [Aspectos personales y sociales de la identidad professional: una extension de modelos de identidad de Marcia aplicado en estudiantes universitarios]. Journal of Vocational Behavior, 89, 140-150. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.06.002
  15. Martí, V. (2015). Minoría de hombres en la profesión de enfermería. Reflexiones sobre su historia, imagen y evolución en España. Enfermería global, 14(1), 328-334. https://revistas.um.es/eglobal/article/view/eglobal.14.1.198631/169171
  16. Motta, M., Schubert, V.M., Da Silva, M.A., Ferreira, M.M., Motta, M. (2018). Pesquisa em enfermagem: Brasil e Portugal na construção da identidade profissional. [Investigación en enfermería: Brasil y Portugal en la construcción de la identidad profesional]. Texto & Contexto-Enfermagem, 27.https://www.scielo.br/j/tce/a/VdrCGwmSJ8DnW8Ry6Cwn9ns/?format=pdf&lang=pt
  17. Organización Mundial de la Salud (2019). 2020:Año Internacional del Personal de Enfermería y de Partería. Asamblea Mundial de la Salud, 72. https://www.paho.org/es/campanas/2020-ano-internacional-profesionales-enfermeria parteria#:~:text=La%2072ª%20Asamblea%20Mundial%20de,los%20recursos%20humanos%20de%20salud.
  18. Organización Mundial de la Salud. (2020). Situación de la Enfermería en el mundo-2020: resumen de orientación. https://www.who.int/es/publications/i/item/9789240003279
  19. Pérez, I., Macías, G.G., & Caldera, J.F. (2021). Motivos de elección de carreras universitarias por parte de estudiantes de bachillerato en México. Un estudio comparativo desde una perspectiva de género. Br. J. Ed., Tech. Soc. 14: 87-98. http://dx.doi.org/10.14571/brajets.v14.se1.2021.87-98
  20. Pucheu, A. (2018). ¿Existen diferencias en la motivación de distintas generaciones en enfermería?. Revista Médica Clínica Las Condes, 29(3), 336-342.
  21. Ramió, A. (2010). Valores y actitudes profesionales. Estudio de la práctica profesional enfermera en Catalunya (Publicación No. 8468981605) [Disertación doctoral, Universidad de Barcelona]. Repositorio. Institucional. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/43007
  22. Restrepo, A. (2010). Factores relacionados con la deserción estudiantil en el programa de enfermería de la Universidad Libre de Pereira. Cultura del Cuidado Enfermería, 7(2), 5-14.
  23. San Rafael-Gutiérrez, S., Arreciado-Marañón, A., Bernaus-Pouch, E., Vers-Prat, O. (2010). Factores que influyen en la elección de los estudios de enfermería. Enfermería clínica, 20(4), 236-242. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2010.04.003
  24. Secretaría de Educación Pública. (2021). Principales cifras del sistema educativo nacional 2020-2021. Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2020_2021_bolsillo.pdf
  25. Sigaud, C. H. de S., Souza, N. B. de, Nóbrega, A. A. da, Toriyama, A. T. M., & Costa, P. (2016). Motivos de estudiantes de enfermagem para la escolha da carreira. Revista Iberoamericana de Educacíon y investigación en Enfermería, 6( 4), 18-24. https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/218/motivos-de-estudantes-de-enfermagem-para-a-escolha-da-carreira/
  26. Troncoso, C., Garay, B., & Sanhueza, P. (2016). Percepción de las motivaciones en el ingreso a una carrera del área de la salud. Horizonte Médico (Lima), 16(1), 55-61. http://www.scielo.org.pe/pdf/hm/v16n1/a08v16n1.pdf
  27. Verde, E., Gallardo, G., Compeán, S., Tamez, S., Ortiz-Hernández, L. (2007). Motivos de elección de carrera en mujeres estudiantes de profesiones de la salud. Educ. Educación médica, 10(1), 44-51.