Train teachers for nursery schools, or how to institutionalize and make visible a feminine profession. Zacatecas, late 19th century and early 19th century 20th century

Authors

  • Martina Alvarado Sánchez Benemérita Escuela Normal Manuel Ávila Camacho

Keywords:

Normal School, women, training, toddlers, visibility

Abstract

This text states part of the process through which the teaching
career of the kindergarten level was configured in Zacatecas;
In addition, it gives an account of the transit that women who
dedicated themselves to the task of teaching young children
had to go through in order to be made visible, and thus, enter
the public sphere of Zacatecas at the end of the 19th century
and the beginning of the century XX. This text begins with
an overview of the conception that was historically built on
women, later, it gives an account of the vicissitudes they had
to face in order to be made visible and venture into educational
training, as was the case of the School Normal of Señoritas
the city of Zacatecas; The work also alludes to the role that
some women played to make their way in the search for their
visibility and empowerment as thinking entities, capable of
venturing into the public sphere and being subjects of change
in society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Documentales

Biblioteca del Congreso del Estado de Zacatecas, Programa de exámenes,
Escuela Normal para Profesoras, Boletín del primero
de noviembre de 1905.

Bibliográficas

ALVARADO SÁNCHEZ, Martina, «La formación de profesoras en
Zacatecas: de las escuelas de párvulos a la institucionalización de
la educación preescolar 1878-1953», Tesis de Doctorado en Humanidades
y Artes, México, Universidad Autónoma de Zacatecas, 2014.

ALVARADO, Lourdes, La educación superior femenina en el México
del siglo XIX; demanda social y reto gubernamental, México,
Centro de Estudios Sobre la Universidad - Universidad Nacional
Autónoma de México / Plaza y Valdés Editores, 2004.

AMARO PEÑA FLORES, René, La educación popular en Zacatecas
en la segunda mitad del siglo XIX, México, Universidad
Autónoma de Zacatecas, s/f.

ANDERSON, Bonnie S. y Judith P. Zinsser, Historia de las mujeres: una
historia propia, Barcelona, Crítica, 2009.

ARIÉS, Philippe y Georges Duby, Historia de la vida privada: del Renacimiento
a la Ilustración, Barcelona, Taurus, 2001.

ARNAUT, Alberto, Historia de una profesión: los maestros de educación
primaria en México, 1887-1992, México, Secretaría de Educación
Pública, 1998.

CAZÉS, Daniel, Obras feministas de François Poulain de la Barre
(1647- 1723), México, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias
en Ciencias y Humanidades - Universidad Nacional
Autónoma de México, 2007.

RECÉNDEZ, Emilia y Juan José Girón, Mexicanas al grito de
guerra: las mujeres en las revoluciones sociales (1810-1910),
México, Universidad Autónoma de Zacatecas / Instituto
Electoral del Estado de Zacatecas, 2012.

TUÑÓN, Julia, Mujeres en México: Recordando una historia, México,
Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2004.

Downloads

Published

2024-09-26

Issue

Section

Articulos (ITINERARIOS)